Brněnská parková dráha
Brněnská parková dráha
Jako jedni z prvních se začali o modely supervelkých měřítek zajímat členové brněnského klubu SMPD - Sdružení moravských parkových drah. Klub začal fungovat kolem roku 2008, oficiálně však byl zaregistrován až v roce 2010. Jedná se o nevýdělečné sdružení zabývající se provozem modelů po mobilním kolejišti o rozchodu 127mm a od roku 2010 také provozem první veřejné parkové dráhy v ČR, v brněnském Olympia-parku. Dráha je řešena jako tříkolejnicová splítka rozchodů 127 a 184mm a dosahuje délky 1600 metrů.
VIDEO Z DRÁHY SMPD V BRNĚ
Podrobnosti o dráze najdete na stránkách klubu: www.smpd.cz .
(Plánek z webu SMPD)
Klub od roku 2010 na dráze pořádá jízdy pro veřejnost. V prvních dvou letech se ovšem jezdilo pouze o jednom víkendu v měsíci od května do října a to na malém okruhu Amfiteátr - nácestná smyčka - Amfiteátr, o celkové délce asi 400 metrů. Trať již byla sice dokončená, chybělo ovšem centrální nádraží se smyčkou, kde by se soupravy mohly otáčet. V roce 2012 má být stavba hlavního nádraží včetně budov depa s točnou, dílny, vozovny a staniční budovy kompletně hotova a celá dráha dne 2.6.2012 slavnostně otevřena. Poté se plánuje jezdit pro veřejnost v sezóně každý víkend. Pro tento komerční provoz budou postaveny speciální soupravy na rozchod 184mm. Pracuje se na stavbě dvou modelů československé úzkorozchodné lokomotivy T47 v měřítku 1:4 o výkonu 2kW. Cestující budou přepravováni v modelových vozech Balm/ú. Časem snad přibude též velký model parní trakce.
V provozu se nyní můžete setkat s vozidly převážně tovární výroby. Členové klubu mají v roce 2011 celkem 4 akumulátorové, 8 parních a 1 motorovou lokomotivu a návštěvníci se mohou svést na některém z 13 čtyřnápravových lavicových vozů vlastní konstrukce. Dále nesmíme zapomenout na nemalý počet obslužných, nákladních a speciálních vagónků.
Jízdenka na jízdu vláčkem po 400 metrů dlouhém okruhu v letech 2010 a 2011 stála pro dítě i dospělého 20,-Kč.
Neoznačené foto: ©Vlakofil